artikelen

Artikelen

‘Presentie en het onderwijs’

Present zijn, of anders gezegd ‘echt aanwezig zijn’ kan op verschillende niveaus en vanuit verschillende invalshoeken van betekenis zijn voor het onderwijs. Een analyse van van de Theorie van Presentie mogelijk voor het onderwijs zou kunnen betekenen.

Lees meer: presentietheorie-en-onderwijs

 

‘Aandachtige betrokkenheid en pedagogisch handelen’

Wat is de betekenis van ‘echte’ aandacht in de relatie leraar – leerling

Lees meer: artikel-aandachtige-betrokkenheid-in-het-handelen-van-de-leraar

 

‘Zorg nodig voor alle leerlingen?’

Krijgen alle leerlingen de zorg die ze verdienen? Wie ondersteunt de leerlingen met een chronisch zieke ouder? Is hier een taak weggelegd voor school? Lees meer: BNDeStem 20 maart 2014 Zorg nodig voor alle leerlingen

 

‘De kracht van aandacht’

Wat kan eenvoudige, oprechte aandacht betekenen voor het welzijn van jongeren in een klas?

Lees meer: Nieuw Meesterschap (jaargang 4, nr 3.) De kracht van aandacht

 

‘Je inleven in een leerling levert heel veel op?’

Empathie levert een leerkracht een hele hoop op. Maar wat vraagt het van een leerkracht om echt empatisch te kunnen zijn?

Didactief online mei 2014 Empathie en de docent